دیسک و صفحه کلاچ  چیست؟ و علائم خرابی آن

ثبت سفارش

09191426734

09128131848

دیسک و صفحه کلاچ  چیست؟ و علائم خرابی آن

یکی از مهم ترین قطعاتی که در شرکت لوازم یدکی ترودو به فروش می رسد، دیسک و صفحه کلاچ می باشد که برای افرادی که مالک خودرو هستند بسیار مهم است این قطعه را بشناسند و علائم خرابی آن را به خاطر بسپارند. زیرا به دلیل اینکه کلاچ خودرو به سیستم گیربکس آن متصل است خرابی و صحت کار کرد آن اهمیت بسیار زیادی دارد.

سیستم کلاچ خودرو یکی از بخش های خودروی شما می باشد که از قطعاتی مانند صفحه کلاچ، دیسک و بلبرینگ تشکیل شده است و نیروی محرکه موتور خودرو را به چرخ دنده ها منتقل میکند. بنابراین دیسک و صفحه در حرکت خودرو اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

کلاچ چیست؟

 

کلاچ یکی از سیستم های داخلی خودرو است که وظیفه انتقال نیروی موتور به چرخ ها را بر عهده دارد. در واقع کلاچ خودرو حرکت چرخشی یک شفت را به شفت دیگر منتقل می کند یا می توان گفت رابط بین جعبه دنده و موتور خودرو است. دیسک و صفحه کلاچ در موتور خودرو به کمک یک سری ورقه های مخصوص به صفحاتی فولادیِ منتقل کننده حرکت دورانی، پرچ می گردد.

در خودرو های دنده ای پدال کلاچ به راننده اجازه می دهد که براساس میزان سرعتی که از خودرو توقع دارد اقدام به تعویض دنده نماید. با فشردن پدال کلاچ توسط راننده، ارتباط بین جعبه دنده و موتور قطع می شود و شما می توانید دنده را عوض کنید. پدال کلاچ قطع کننده ارتباط بین دو سیستم موتور خودرو و جعبه دنده می باشد.

سیستم کلاچ در واقع در فاصله بین موتور و جعبه دنده قرار دارد و به بخش جلویی یا همان موتور خودرو متصل است.

 

دیسک و صفحه کلاچ ( یا صفحه کلاژ چیست؟)

 

دیسک و صفحه کلاچ که در بین تعمیرکاران و فروشندگان لوازم یدکی به طور خلاصه دیسک و صفحه شناخته می شود، از پر مصرف ترین و مهم ترین قطعات سیستم کلاچ خودرو می باشد و خرابی آن باعث می شود که دنده به راحتی جا نرفته و یا حتی اگر دیسک و صفحه خودروی شما سوخته باشد، خودرو به درستی گاز نخورده و سرعت نمی گیرد. به عبارت دیگر دیسک و صفحه در کنترل حرکت خودرو اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

دیسک کلاچ چیست؟

 

دیسک کلاچ یک صفحه حلقوی شکل بوده که با کمک فنر کلاچ، زبانه و چندین خار درون پوسته کلاچ محکم قرار می گیرد و برای جدا کردن آ« از صفحه کلاچ باید فنر کلاچ را فشرده کنند. هرچند که پیاده سازی آن کار حرفه ای بوده و بدون آموزش تعمیر خودرو قابل انجام نیست اما شناخت ساز و کار این قطعه اهمیت بسیار زیادی دارد. دیسک کلاچ در انتقال نیرو توسط کلاچ خصوصا در خودرو های دنده ای اهمیت بسیار بالایی دارد.

 

صفحه کلاچ چیست؟

 

از قسمت های مهم سیستم کلاچ خودرو، صفحه کلاچ می باشد که به صورت یک صفحه دایره شکل فولادی بوده و به دلیل وجود لنت هایی که وسط آن قرار دارد ضریب اصطکاک بالایی نیز دارد.

صفحه کلاچ دارای یک توپی هزار خاری می باشد که وظیفه آن درگیر شدن با شفت ورودی جعبه دنده است و به حرکت شفت توسط فلایول صفحه کلاچ کمک می کند. به همین دلیل این قطعه یکی از قطعات مصرفی خودرو شناخته می شود که پس از این که خودرو به میزان خاصی حرکت کرد و خصوصا اگر در ترافیک های شدید بمانید، دچار فرسودگی می شود و باید تعویض شود.

 

چه عواملی عمر مفید صفحه کلاچ را کاهش می دهد؟

 

همانطور که گفتیم صفحه کلاچ به طور مداوم با دیسک کلاچ درگیر می باشد و نیروی موتور خودرو را به چرخ های آن منتقل می نماید. سیستم کلاچ خودرو در هنگام تعویض دنده و خلاص کردن خودرو جهت اتصال بین موتور و گیربکس یا قطع این ارتباط نقش اساسی دارد. بنابراین عواملی مانند رانندگی در سربالایی ها، حرکت با نیم کلاچ های طولانی مدت ، حمل بار با وزن زیاد و رها کردن ناگهانی کلاچ  عمر مفید این قطعه را کم می نماید.

معمولا دیسک کلاچ (صفحه گرد خورشیدی که صفحه کلاچ در آن قرار می گیرد) بسیار به ندرت دچار خرابی و فرسودگی می باشد. اما از آنجایی که صفحه کلاچ باید پس از مدت زمان یا کارکرد مشخصی تعویض گردد و از قطعات مصرفی خودو است، دیسک کلاچ نیز به همراه آن تعویض کردد. فی الواقع خرابی صفحه کلاچ است که باعث تعویض دیسک کلاچ نیز می شود.

 

اجزای سیستم کلاچ خودرو

 

سیستم کلاچ خودرو از قطعات زیر تشکیل شده است:

کاور کلاچ، فلایویل یا چرخ طیار، دیسک اصطکاک، صفحه فشار، فنر دیافراگمی (فنر خورشیدی) ، یاتاقان رها کننده و پدال کلاچ

 

کیت کلاچ چیست؟

 

کیت کلاچ مجموعه دیسک، صفحه کلاچ و بلبرینگ می باشد که در بازار معمولا با هم به فروش می رسند. هر خودرو کیت کلاچ مخصوص به خود را دارد و هرگز از دیسک و صفحه ی نامناسب در موتور خودروی خود استفاده ننمایید.

 

بلبرینگ کلاچ چیست و کارکرد آن

 

قطعه استوانه ای شکل کوچکی که بین صفحه کلاچ و دیسک کلاچ قرار می گیرد را بلبرینگ می گویند که وظیفه آن کاهش اصطکاک بوده و از نکات نگهداری خودرو، روانکاری بلبرینگ می باشد تا اصطکاک بین چرخ دنده ها را به بهترین نحو کاهش دهد.

بلبرینگ با چرخاندن دیسک کلاچ، اصطکاک حرکتی را بسیار کاهش می دهد. این قطعه بین صفحه کلاچ و دو شاخه کلاچ قرار دارد و با فشردن پدال کلاچ، دیسک کلاچ با کمک دوشاخ کلاچ می چرخد که بلبرینگ کلاچ اصطکاک ایجاد شده در این حرکت چرخشی را بسیار کم می کند.

 

دیسک و صفحه به طور میانگین تا 50 هزار کیلومتر عمر می کند. اما عادات غلط رانند، نشت مایعات و فشار زیاد می تواند عمر این قطعه را بسیار کاهش دهد.  بنابراین شناخت علائم خرابی آن اهمیت بسیار زیادی دارد.

علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ

 

تلق تلق کردن

این مشکل زمانی رخ می دهد که روغن یا آلودگی سبب سایش نامناسب دیسک کلاچ  و لیز خوردن آن می شود. همچنین ممکن است شکسته شدن فنر ها و یا ترک خوردگی صفحه فشار نیز باعث بروز این مشکل گردد.

 

لیز خوردن

زمانی که پوشش دیسک کلاچ از بین رفته باشد و صفحه فشار را نتواند محکم نگه دارد.

ارتعاش

یعنی لرزش یا تکان خوردن هنگام آزاد شدن کلاچ خصوصا زمان شروع حرکت

صدای جیر جیر هنگام استفاده از کلاچ

اگر هنگام فشردن پدال کلاچ صدای جیر جیر می شنوید، احتمال فرسودگی یا آسیب دیدگی بلبرینگ کلاچ وجود دارد.

مشکل در گرفتن یا رها کردن پدال کلاچ در هنگام تعویض دنده

اگر کلاچ خودرو به طور کامل رها نشود، دیسک به چرخش خود ادامه می دهد و به خودروی شما آسیب می رساند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + هشت =

فروشگاه لوازم یدکی ترودو

تامین کننده معتبر قطعات اصلی انواع خودروهای وارداتی 

پیمایش به بالا