ECU چیست و در خودرو چه کاربردی دارد

ECU را می ‌توان کامپیوتر خودرو تعریف کرد که مسئولیت ‌های فراوان و مهمی دارد. برای آشنایی با این قطعه‌ مدرن خودرو سازی با ما همراه باشید. ECU  یک کامپیوتر داخلی بهینه سازی شده برای خودروها می باشد. به بیان ساده تر ECU به عنوان واحد کنترل موتور خودرو شناخته می شود و به نوعی به عنوان مغز متفکر خودرو محسوب می شود. کامپیوتر خودرو قطعه ای الکترونیکی است که وظیفه اش کنترل و هماهنگی بخش های مختلف یک خودروی انژکتوری می باشد. هر ECU دارای تعدادی سنسور می باشد که در قسمت های مختلف خودرو و موتور قرار داشته و اطلاعاتی را در رابطه با نحوه کارکرد خودرو به ECU مخابره می نمایند.

همچنین برخی سنسورها نیز با دستور مستقیم کامپیوتر خودرو عمل کرده و در صورتی که کامپیوتر درست کار نکند، این سنسور ها از کار خواهند افتاد. هر چه تعداد این سنسورها بیشتر باشد، مسلما کامپیوتر درک بهتری از شرایط موتور پیدا کرده و می تواند شرایط بحرانی کارکرد موتور را بهتر تشخیص دهد .قسمت های مختلف هر ECU هر کامپیوتر خودرو از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه خاصی را در کنترل خودرو بر عهده دارند. به طور معمول هر کامپیوتر خودرو از قسمت های مبدل های آنالوگ به دیجیتال، خروجی های دیجیتال سطح بالا، مبدل های دیجیتال به آنالوگ، کاندیشنر سیگنال و میکرو چیپ ارتباطی می باشد. این بخش های مختلف کامپیوتر خودرو با هماهنگی یک دیگر وظیفه کنترل و چک کردن سنسورهای مختلف خودرو را دارا می باشند.

خرید لوازم یدکی اصل برای خودرو های چینی

اجزاء کاربردی ECU

پردازنده در یک ماژول با صدها قطعه‌ دیگر روی برد مدار چند لایه ‌ای، قرار گرفته است. اجزای زیر در ECU به پردازنده کمک می ‌کنند:

  • مبدل‌ های آنالوگ به دیجیتال:

این قطعات‌ خروجی برخی سنسورهای موجود در خودرو، مانند سنسور اکسیژن را بررسی می ‌کنند. خروجی سنسور اکسیژن، ولتاژ آنالوگ بین صفر تا ۱.۱ ولت است؛ پردازنده‌ فقط عددهای دیجیتال را پردازش می ‌کند، بنابراین مبدل ‌های آنالوگ به دیجیتال، ولتاژ سنسور اکسیژن را به یک عدد دیجیتال ۱۰ بیتی تبدیل می ‌کنند.

  • خروجی ‌های دیجیتال H Level:

در خودروهای مدرن، ECU  در جرقه ‌زنی شمع ‌ها، باز و بسته شدن انژکتورها و روشن و خاموش شدن فن تصمیم ‌گیرنده‌ اصلی است. تمام این وظایف نیازمند خروجی ‌های دیجیتال هستند که تنها یا روشن، یا خاموش است. برای نمونه، خروجی کنترل فن می ‌تواند ۱۲ ولت و ۰.۵ آمپر به رله (Relay) فن خنک کننده در زمان روشن بودن یا صفر ولت در زمان خاموش بودن باشد. یک خروجی دیجیتال خود هم مانند رله عمل می‌ کند؛ نیروی کمی که پردازنده ارسال می ‌کند، ترانزیستور خروجی دیجیتال را تقویت خواهد کرد تا نیروی بیشتری به رله فن و در نهایت نیروی بیشتری هم به فن برسد.

  • مبدل ‌های دیجیتال به آنالوگ:

ECU  باید بتواند خروجی ولتاژ آنالوگ هم داشته باشد تا بر برخی از اجزای پیشرانه‌ خودرو هم تأثیر داشته باشد. پردازنده‌ ECU یک قطعه‌ دیجیتال است، بنابراین برای تبدیل اعداد دیجیتال به ولتاژ آنالوگ، نیازمند قطعه ‌ای دیگر است.

  • فرم دهنده‌ های سیگنال:

فرهم ‌دهنده یا کاندیشنر سیگنال (Conditioner)، برای تنظیم ورودی ‌ها یا خروجی ‌ها پیش از خوانده شدن (Read) استفاده می ‌شوند. برای مثال، ممکن است که مبدل آنالوگ به دیجیتال برای خواندن سیگنال صفر تا ۵ ولت ولتاژ سنسور اکسیژن تنظیم شده باشد، اما خروجی سنسور اکسیژن صفر تا ۱.۱ ولت باشد. سیگنال کاندیشنر مداری است که سطح سیگنال‌ های ورودی و خروجی را تنظیم می ‌کند؛ اگر سیگنال کاندیشنر ولتاژ خروجی سنسور اکسیژن را ۴ برابر کند، در نهایت سیگنال صفر تا ۴.۴ ولت خواهیم داشت که بنابراین، مبدل آنالوگ به دیجیتال به‌ صورت دقیق ‌تر ولتاژ را دریافت می ‌کند.

فروشگاه آنلاین لوازم یدکی ترودو یکی از معتبر ترین و برترین فروشگاه های عرضه کننده لوازم یدکی در کشور است، که با فروش لوازم یدکی ماشین اصل و اورجینال امنیت، اطمینان خاطر و رفاه مشتریانش را فراهم می کند. شما می توانید انواع لوازم یدکی مورد نیاز خودروتان را به راحتی و با قیمت مناسب از ترودو تهیه کند. تمامی لوازم و قطعات عرضه شده در فروشگاه ترودو دارای ضمانت اصالت گارانتی می باشند و از کیفیت های بالایی برخوردار هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − یک =