گیربکس چیست و چرا برای خودروها اهمیت دارد

ثبت سفارش

09191426734

09128131848

گیربکس چیست و چرا برای خودروها اهمیت دارد

گیربکس چیست و چرا برای خودروها اهمیت دارد، در این مطلب می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم. اگر شما نیز خواهان کسب اطلاعاتی در این زمینه هستید تا اخر مطلب ما را همراهی کنید.

گیربکس یا همان جعبه دنده خودرو، یکی از قطعات مهمی که حرکت خودرو بدون آن غیر ممکن به نظر می ‌رسد است. گیربکس میزان معینی از گشتاور تولیدی توسط قوای محرکه را از طریق کلاچ به چرخ‌ ها منتقل کرده و جزئی از سیستم انتقال قدرت محسوب می‌ شود. از آنجایی که هر موتور می ‌تواند به میزان محدودی دور بگیرد وجود گیربکس این تضمین را فراهم می‌ کند که راننده بتواند بدون بالا بردن بیش از حد دور موتور نیروی تولیدی آن را کنترل و سرعت وسایل نقلیه را افزایش دهد.

گیربکس چیست و چه وظیفه ای دارد

گیربکس در لغت نامه زبان فارسی به معنی جعبه دنده می باشد اما در اصطلاح یکی از ابزار های سیستم انتقال قدرت است که میان موتور (تولید کننده توان) و مصرف کننده توان (مانند دستگاه میکسر، تیکنر و غیره) قرار می گیرد. وظیفه اصلی گیربکس ایجاد تغییر در سرعت دوران و گشتاور مورد نیاز جهت استفاده در بخش های مختلف صنعتی است به عبارت دیگر این ماشین ها، بعد از موتور یا سر راه وسایل صنعتی قرار می گیرند و می توان با کم و زیاد کردن نسبت توسط مکانیزم داخل گیربکس، گشتاور مورد نیاز دستگاه را بدست آورد.

درواقع گیربکس به راننده اجازه می دهد تا خودرو را با سرعت‌ های مختلف در شرایط متفاوت کنترل کند. اهمیت این بخش از این جهت است که هر موتوری قادر به تولید میزان مشخصی از توان و گشتاور است. اما از طریق گیربکس می ‌توان بدون بالا بردن دور موتور و گشتاور، به سرعت دلخواه رسید.

معرفی انواع فیلترهای خودرو

هدف وجود گیربکس در خودرو

هدف اصلی از حضور گیربکس و یا جعبه ‌دنده در خودروها، انتقال قدرت با سرعت و گشتاور متغییر است. پیشرانه، نقش تولید کننده‌ قدرت و گشتاور در دور موتورهای متفاوت را برعهده دارد؛ در حالی‌که گیربکس با اعمال تغییر بر گشتاور خروجی، سرعت نهایی (روی چرخ‌ها یا میل‌ گاردان) را تعیین می‌کند.

به هنگام شروع حرکت، خودرو به گشتاور بالا و سرعت پایین احتیاج دارد، سپس با هدف افزایش سرعت خودرو، انتقال نیروی پیشرانه از طریق دیگر دنده ‌های گیربکس انجام می ‌شود. به زبان ساده، دنده ‌های درگیر در زمان شروع حرکت، بزرگ ‌تر هستند تا سرعت گردش کم‌ تر و گشتاور بالاتر انتقال دهند. در سرعت ‌های بالا تر خودرو، گیربکس از دنده‌ هایی با قطر کوچک ‌تر استفاده می ‌کند تا سرعت گردش بیشتری داشته باشند.

فروشگاه ترودو یکی از معتبر ترین و برترین فروشگاه عرضه کننده لوازم یدکی اصل و اورجینال می باشد. شما می توانید لوازم یدکی مورد نیاز خود را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت همراه با ضمانت اصالت گارانتی از فروشگاه آنلاین لوازم یدکی ترودو خریداری کنید. فروشگاه ترودو با فروش لوازم یدکی ماشین به صورت اصل و اورجینال امنیت، آسایش و رفاه را برای مشتریانش فراهم می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =

فروشگاه لوازم یدکی ترودو

تامین کننده معتبر قطعات اصلی انواع خودروهای وارداتی 

پیمایش به بالا