کاربراتور چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد

ثبت سفارش

09191426734

09128131848

کاربراتور چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد

شاید برا شما عزیزان سوال باشد که کاربراتور چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد، م امروز می خواهیم به طور کامل راجع به این موضوع صحبت کنیم برای اطلاعات بیشتر تا پایان این متن با ما همراه باشید.

کاربراتور یا انژکتور مهم ترین قطعات سیستم سوخت رسانی در خودرو هستند. به شیوه ای که برای بیان نوع سیستم سوخت رسانی یک خودرو آن را کاربراتور یا انژکتر می دانند. سیستم های کاربراتور که ورژن قدیمی تری هستنند پیش از به کارگیری ECU و کامپیوترهای خودرو مورد استفاده قرار می گرفتند و تا سال ها جزء ثابت تمام انواع خودروهای بنزینی بودند. در زمان حال کاربراتور بیشتر در خودرو های کار کرده و قدیمی تر دیده می شود. در اصل کاربراتور قطعه ایی است که درسال 1885توسط کارل بنز مخترع فقید خودرو های مدرن اختراع شد. این قطعه مهم وظیفه سوخت رسانی به موتور را بر عهده دارد. ولی وظیفه آن تنها به یک کار ختم نمی شود، کاربراتور موظف است که شرایط سوخت را در هر موقعیتی مناسب با شرایط موتور کرده و به سمت آن ارسال کند. به این معنی که کاربراتور مخلوط سوخت و هوا را به نسبت مناسب شرایط موتور کرده و در اختیار آن قرار می دهد.

طرز کار کاربراتور

عامل اصلی کار کاربراتور ایجاد خلأ در روی مجرای خروج سوخت است. ایجاد این خلأ ضروری به دو قانون مهم در مکانیک سیالات به نام های معادله پیوستگی و معادله برنولی به وجود می آید. یعنی این   کار توسط بخشی از کاربراتور به نام ونتوری یا همان گلوگاه شکل می گیرد. با باز شدن صفحه گاز توسط هوا توسط سیلندر موتور مکیده می شود و به داخل کاربراتور به جریان در می آید. در هنگام عبور از ونتوری به علت کاهش مقطع عبور سرعت هوا افزایش پیدا کرده و فشار محفظه ونتوری کاهش می یابد و مکشی به وجود می آورد تا به مراتب از سایر نقاط کاربراتور بیشتر است؛ بنابراین چنانچه مجرای سوخت به این بخش متصل شود، سوخت مکیده شده و پس از مخلوط شدن با هوا به داخل سیلندر وارد می شود. در این حالت سوخت به حالت اتمیزه با نسبت استکیومتری باهوا ترکیب می شود.

بیشتر بخوانید: کاربرد منیفولد در خودرو

وظایف کاربراتور به طور کلی

  • تهیه مخلوط هوا و سوخت متناسب با شرایط مختلف کار موتور که در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود.
  • کاهش مصرف سوخت درشرایط عادی موتور
  • کمک به حداکثر قدرت موتور در شرایطی که تحت فشار زیادی است.
  • روشن شدن موتور در درجه بالای حرارت بالا و پایین و در هوای سرد و گرم
  • تنظیم کردن موتور در حالت دور آرام (کند)

انواع کاربراتور

کاربراتورها انواع مختلفی دارند و براساس فاکتورهای متفاوت در دسته های متعددی تقسسیم بندی می شوند. این فاکتورها شامل جهت حرکت سوخت، نوع ونتوری و تعداد دهانه می شوند. این تقسییم بندی به این ترتیب شامل موارد زیر است:

انواع کاربراتور از نظر جریان هوا:

  • کاربراتور با جریان هوا از بالا به پایین (صعودی)
  • کاربراتور با جریان هوا از پایین به بالا(نزولی)
  • کاربراتور با جریان های افقی

انواع کاربراتور بر اساس نوع ونتوری:

  • ونتوری ثابت
  • ونتوری متغیر

انواع کاربراتور براساس تعداد دهانه:

  • یک دهانه
  • دو دهانه
  • چهار دهانه

فروشگاه آنلاین لوازم یدکی تردو

امروز با پیداش بیماری کوویید19فروشگاه های آنلاین افزایش پیدا کرده اند تا زندگی راحت تری را برای ما فراهم کنند. فروشگاه آنلاین لوازم یدکی ترودو که در زمینه فروش لوازم یدکی خودرو فعالیت دارد، یکی از معتبرترین فروشگاه های عرضه کننده لوازم یدکی اصل و با کیفیت برای انواع خودرو ها می باشد. شما عزیزان می توانید لوازم یدکی مورد نظر خود را با بالاترین کیفت، بهترین و مناسب ترین قیمت از فروشگاه ترودو خریداری کنید. برای خرید لوازم یدکی از فروشگاه آنلاین ترودو کافی است به وب سایت ترودو مراجعه کنید. سپس با وارد کردن مدل خودرو و نام محصول در قسمت جستجو، محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + یازده =

فروشگاه لوازم یدکی ترودو

تامین کننده معتبر قطعات اصلی انواع خودروهای وارداتی 

پیمایش به بالا