شمع موتور چیست و چه کاربردی دارد

ثبت سفارش

09191426734

09128131848

شمع موتور چیست و چه کاربردی دارد

یکی از قطعات اصلی موتور هر خودرو، شمع های آن می باشد که وظیفه جرقه زنی و به نوعی روشن نمودن خودرو را دارد. شمع خودرو یک قطعه مهم در موتور خودروهای سوختی محسوب می گردد و بدون کارکرد صحیح شمع ها، خودرو ها قادر به حرکت نخواهند بود. در این مطلب قصد داریم در رابطه با شمع خودرو مطالبی را ارائه کرده و به بررسی این قطعه حیاتی در موتور خودرو بپردازیم.

خودرو هایی که با سوخت ‌های فسیلی کار می ‌کنند برای تکمیل فرایند عملیات احتراق در داخل موتور احتیاج به قطعه ‌ای دارند که با ایجاد جرقه این کار را انجام دهد؛ این وظیفه به شمع (Sparking Plug) محول شده است. پس از مکش سوخت به داخل سیلندر و ترکیب آن با هوا شمع وظیفه دارد که با جرقه زدن عمل احتراق را آغاز و انرژی تولید کند. این انرژی سپس توسط قطعات دیگر مکانیکی باعث به حرکت در آمدن خودرو می ‌شود. شمع خودرو یکی از اجزایی که است که روی موتور و در واقع بر روی سر سیلندر قرار می‌ گیرد و یکی از مهم ترین اجزا در فرایند احتراق خودرو است. شمع ماشین از عایق چینی، الکترود، واشر و قسمت های دیگر تشکیل می‌ شود و با دریافت ولتاژ بالا، عمل جرقه زنی در محفظه سیلندر را انجام می ‌دهد.

بیشتر بدانید: طبق در خودرو چه وظیفه ای دارد

اجزای شمع ماشین

شمع ماشین قطعه ‌ای کوچک با اهمیتی بالا و وظیفه ‌ای بزرگ است. این قطعه‌ در عین کوچک بودن ساده و عاری از پیچیدگی‌ های دیگر قطعات خودرو‌ است. البته با این وجود اجزای کوچک اما متعددی دارد. این اجزا عبارتند از:

عایق چینی: این عایق از جنس اکسید آلومینیوم یا آلومین است با یک لایه‌ لعاب شیشه ‌ای به عنوان پوشش خارجی. این لایه‌ خارجی که به رنگ سفید روی شمع دیده می ‌شود از جذب آلودگی توسط عایق جلوگیری کرده و منافذ آن را کامل می‌ پوشاند. عایق به شمع در برابر فشارها و حرارت بالایی که با آن مواجه است استحکام لازم را می‌ دهد. عایق در برخی از شمع‌ ها قابلیت جدا کردن دارد که به این نوع شمع ‌های دو تکه می ‌گویند.

بدنه‌ شمع: بدنه‌ شمع که از جنس فولاد است شمع را روی سیلندر محکم نگه می ‌دارد. بالای آن آچارخور و پایینش رزوه یا پایه‌ شمع وجود دارد. بین بدنه و سرسیلندر از واشری جهت عایق ‌بندی و جلوگیری از نفوذ مخلوط سوخت و هوا به بیرون از سیلندرها استفاده می ‌شود.

ترمینال شمع: بالاترین قسمت بدنه‌ شمع و بخشی که از عایق بیرون می ‌زند همان ترمینال شمع است. این بخش به وایر متصل می ‌شود و ناقل قوی الکتریسیته است. ترمینال در برابر زنگ ‌زدگی مقاومت بالایی دارد.

فروشگاه آنلاین لوازم یدکی ترودو

ترودو فروشگاه آنلاین لوازم یدکی، یکی از معتبر ترین و برترین فروشگاه های عرضه کننده لوازم یدکی اصل و اورجینال می باشد. ترودو با فروش لوازم یدکی ماشین اصل و اورجینال با بالا ترین کیفیت، آسایش و رفاه مشتریانش را تضمین می کند. در واقع تمامی محصولاتی که ترودو به مشتریانش عرضه می کند دارای ضمانت اصالت گارانتی و کیفیت می باشد.

شما با خرید آنلاین لوازم یدکی از فروشگاه ترودو نه تنها از یک خرید آسان و راحت بهرمند می شوید بلکه خریدی مطمئن، با کیفیت و قیمت مناسب را نیز تجربه خواهید کرد. برای خرید لوازم یدکی اصل و اورجینال از فروشگاه آنلاین لوازم یدکی ترودو می توانید به وب سایت ترودو مراجعه کنید و با وارد کردن نوع خودرو و نام محصول، قطعه مورد نظر خود را خریداری کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =

فروشگاه لوازم یدکی ترودو

تامین کننده معتبر قطعات اصلی انواع خودروهای وارداتی 

پیمایش به بالا