شاتون چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد

ثبت سفارش

09191426734

09128131848

شاتون چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد

در داخل پیشرانه خودرو ها قطعه ای به نام شاتون به انگلیسی connecting rod)) وجود دارد که نقش مهمی در موتور خودرو ایفا می‌ کند و خرابی آن می‌ تواند مشکلات فراوانی را ایجاد کند. از این رو در این مطلب می خوایم به موضوع شاتون چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد بپردازیم.

گاهی برخی قطعات در خودرو چندان شناخته شده نیستند و اسم آن ‌ها را به ندرت می ‌شنویم. اما این نا شناخته بودن دلیل بر اهمیت کم آن ‌ها نیست. بلکه ممکن است نقش بسیار پر رنگی را در خودرو ایفا کنند و نا شناخته بودن و نا آشنا بودنشان برای راننده و مالکان خودرو تنها باعث می ‌شود موارد لازم جهت حفظ آن ‌ها از آسیب‌ های احتمالی را رعایت نکرده و از عوامل تخریب و استهلاکشان پیشگیری نکنند. یکی از این قطعات شاتون است که همانطور که اشاره کردیم با وجود کوچک بودن، نقش مهمی در موتور خودرو ایفا می ‌کند. در ادامه می خواهیم تعریفی از این قطعه برای شما عزیزان بیان کنیم، با ما همراه باشید.

اهمیت وجود سیستم امنیتی در خودرو

شاتون چیست

شاتون در حقیقت میله ای است که در موتور خودرو ها یا در پمپ های پیستونی، وظیفه اتصال پیستون به میل لنگ را دارد. در بین این قطعه و میل لنگ موتور یک یاتاقان قرار دارد و منجر به تبدیل حرکت عمودی پیستون به حرکت دورانی آن می شود و گفتنی است در اکثر خودروهای درون سوز جنس شاتون از فولاد می باشد. همچنین انرژی لازم برای حرکت پیستون به سمت بالا را جهت ایجاد تراکم بین مخلوط سوخت و هوا در محفظه‌ احتراق، به آن منتقل می ‌کند.

شاتون نیروی لازم به منظور حرکت دادن پیستون را از میل ‌لنگ دریافت می ‌کند. بنابراین شاتون وظیفه‌ انتقال نیرو بین میل ‌لنگ و پیستون و بالعکس را بر عهده دارد. علاوه بر این که این نیرو را ضمن انتقال به حالت چرخشی یا عمودی تبدیل می ‌کند، شاتون عمل تبدیل نیروی چرخشی به عمودی و بالعکس را به کمک یاتاقان انجام می ‌دهد.

اجزاء شاتون

  • شاتون دارای دو سر و یک ساقه می ‌باشد. چنانچه مقطع عرضی ساقه شاتون را در نظر بگیریم به شکل حرف (I) در زبان انگلیسی می ‌باشد. یعنی در میان فرو رفته و در کناره‌ ها برجسته می ‌باشد (اگر از روبرو به یک تیر آهن که به حالت افقی قرار گرفته است نگاه کنید، می ‌توانید به صورت تقریبی سطح مقطع ساقه شاتون را ببینید)
  • سرهای شاتون با یک دیگر اختلاف اندازه دارند، بدین شکل که شاتون دارای یک سر کوچک در بالا (جایی که به پیستون متصل می ‌شود) و یک سر بزرگ در پایین (محل اتصال شاتون به میل لنگ) می ‌باشد. سر کوچک شاتون به صورت یک پارچه است. لیکن سر بزرگ آن به صورت دو تکه ساخته می‌ شود که با کمک پیچ و مهره به هم متصل می‌ شوند.
  • سر کوچک شاتون تشکیل یک یاتاقان را می ‌دهد که انگشتی پیستون از داخل آن می ‌گذرد در داخل این یاتاقان معمولا یک بوش (بوش به آستری های قابل تعویض گفته می ‌شود که در سطوح داخلی در معرض سایش نصب می ‌شوند) از جنس مس یا برنج قرار می ‌دهند که در تماس با پین پیستون می ‌باشد.
  • سر بزرگ شاتون به شکل یک یاتاقان دو تکه است که متحرک نیز می ‌باشد (یعنی لنگ میل لنگ در داخل این یاتاقان دارای چرخش می‌ باشد) و لنگ میل لنگ را در بر می‌ گیرد. نیمه بالایی این یاتاقان با ساقه شاتون به شکل یک پارچه ریخته گری می‌ شود. و نیمه پایینی آن که کپه یاتاقان خوانده می ‌شود به وسیله دو عدد پیچ و مهره به نیمه بالایی متصل می ‌گردد.

فروشگاه آنلاین لوازم یدکی ترودو یکی از معتبر ترین فروشگاه های عرضه کننده لوازم یدکی اصل و اورجینال می باشد. شما می توانید لوازم یدکی های مورد نیاز خود را با بالا ترین کیفیت و مناسب ترین قیمت از فروشگاه ترودو به صورت آنلاین خریداری کنید. ترودو با فروش لوازم یدکی ماشین اصل و اورجینال با بالا ترین کیفیت، آسایش و رفاه مشتریانش را تضمین می کند. در واقع تمامی محصولاتی که ترودو به مشتریانش عرضه می کند دارای ضمانت اصالت گارانتی و کیفیت می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =

فروشگاه لوازم یدکی ترودو

تامین کننده معتبر قطعات اصلی انواع خودروهای وارداتی 

پیمایش به بالا