سیستم تعلیق خودرو چیست و چه وظیفه ای دارد

ثبت سفارش

09191426734

09128131848

سیستم تعلیق خودرو چیست و چه وظیفه ای دارد

احتمالا شما نیز تا به حال با واژه سیستم تعلیق خودرو برخورد داشته اید اما شاید به طور کامل ندانید که سیتم تعلیق خودرو چیست و چه وظیفه ای دارد. از این رو ما این مقاله را برای شما عزیزان فراهم کردم تا اطلاعاتی که در این زمینه لازم است را بدانید.

معمولا کارشناسان در بخش بررسی مشخصات فنی خودروها، یکی از اصلی‌ترین مواردی که مورد نقد و بررسی قرار می ‌دهند سیستم تعلیق خودرو است. بعضاً می ‌بینیم که ضعف یا قوت سیستم تعلیق خودروها، دلیلی مهم برای نخریدن یا خریدن آن‌ ها است. سیستم تعلیق یا Suspension به هر چیزی گفته می ‌شود که بین چرخ‌ ها و بدنه قرار می ‌گیرد و حرکت خودرو در مسیرهای ناهموار را به یک حرکت نرم و هموار تبدیل می ‌کند. درواقع، سیستم تعلیق کاری می ‌کند که وقتی چرخ‌ ها مسیری پرتلاطم را طی می‌ کنند، بدنه حداقل تکان و نوسان را داشته باشد و راحتی سرنشین حفظ شود. این سیستم از اجزای داخلی فنر، کمک فنر، سیبک، بوش، طبق و چرخ ها تشکیل شده است که هر کدام از این اجزا وظیفه خاصی را در امر کنترل و حفظ خودرو در جاده انجام می دهند. به عنوان مثال کمک فنرها وظیفه اصلی را در کنترل ارتعاشات وارده به خودرو دارند. بدون حضور کمک فنرها خودرو بسیار سفت و خشک حرکت کرده و به همین سبب پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از هم خواهد پاشید.

سیستم تعلیق خودرو چه وظیفه ای دارد

سیستم تعلیق خودرو دو وظیفه‌ اصلی دارد؛ یکی دریافت تکان‌ها، ارتعاش‌ها و نوسان ‌هایی که از حرکت در سطوح مختلف جاده به چرخ‌ ها وارد می ‌شود و دیگری ارتقاء عملکرد چرخ ‌ها و ایجاد اصطکاک مناسب لاستیک آن ‌ها با سطح جاده و در نتیجه کنترل راحت ‌تر خودرو. البته این دو مهم ترین وظایف سیستم تعلیق خودرو هستند که از ابتدای ساخت خودروها به شکل فعلی برای آن ‌ها در نظر گرفته شد. به مرور زمان، با پیشرفت صنعت خودروسازی این وظایف اضافه و به دنبالش سیستم ‌های تعلیق پیچیده ‌تر و متنوع ‌تر شدند. برای مثال سیستم تعلیق در خودروها، علاوه بر تامین آرامش و راحتی سرنشینان و راننده موجب بالا رفتن عمر قطعات نیز می ‌شود. چرا که، انتقال ضربات ناشی از حرکت به بدنه و متعلقاتش باعث حرکت بیش از حد قطعات و درگیر شدن آن‌ ها با یک دیگر می ‌شود که کاهش عمر مفید و استهلاک بیش از حد آن ‌ها را به دنبال دارد.

همچنین در طراحی سیستم‌های تعلیق دو اولویت مهم پیش از هر چیز در نظر گرفته می‌شوند؛ بهبود سواری و ارتقاء قابلیت هدایت و کنترل خودرو. دیگر وظیفه‌ سیستم تعلیق حفظ تعادل خودرو حین حرکت است، به این ترتیب که با تغییر میزان وزن وارد شده به هر چرخ و تغییر نقطه ثقل خودرو تعادل آن حفظ شود. که اگر اینطور نباشد با ورود به پیچ‌ ها پایداری آن متزلزل شده و دچار انحراف می‌شود. حفظ ارتفاع خودرو به صورت ثابت و تنظیم انتشار وزن آن بین چرخ‌ ها به صورتی که تعادلش حفظ شود از دیگر وظایف سیستم تعلیق است.

فروشگاه آنلاین لوازم یدکی ترودو

فروشگاه آنلاین لوازم یدکی ترودو که در زمینه فروش لوازم یدکی ماشین فعالیت دارد، یکی از معتبر ترین فروشگاه های عرضه کننده لوازم یدکی اصل و با کیفیت برای انواع خودرو ها می باشد. شما عزیزان می توانید لوازم یدکی مورد نیاز خودروتان را با بالاترین کیفیت و با مناسب ترین قیمت از فروشگاه ترودو خریداری کنید. فروشگاه آنلاین لوازم یدکی ترودو امکان خرید لوازم یدکی انواع خودروها را با ضمانت کیفیت و ضمانت اصالت گارانتی برای مشتریانش فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید: کاربرد سیستم ترمز در خودرو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =

فروشگاه لوازم یدکی ترودو

تامین کننده معتبر قطعات اصلی انواع خودروهای وارداتی 

پیمایش به بالا