آشنایی با انواع سرویس های خودرو (قسمت 1)

ثبت سفارش

09191426734

09128131848

آشنایی با انواع سرویس های خودرو برای هر مالک خودرو و هر شخصی که علاقمند به فعالیت در این زمینه باشد لازم می باشد و کسب اطلاعات در این زمینه می تواند در نگهداری بهینه خودرو بسیار کمک کننده باشد.

آشنایی با نحوه تعویض تسمه های تجهیزات جانبی موتور خودرو

 

بازدید های دوره ای ، آچار کشی و تعویض  تسمه های تجهیزات جانبی از اعمالی است که باید جهت نگهداری مناسب خودرو به آن ها توجه ویژه ای داشت و در صورتی که به موقع و درست انجام شوند هزینه های تعمیراتی خودرو کاهش یافته، ایمنی و کیفیت رانندگی با آن بالا می رود و استهلاک قطعات به حداقل می رسد.

آچارکشی یکی از مهم ترین و اصلی ترین مراحل در سرویس های دوره ای خودرو می باشد که هزینه استهلاک و تعمیرات آن را کاهش داده و عمر خودرو را افزایش می دهد. ساخت خودرو ها در طول گذر زمان و تاریخ، علاوه بر ایجاد امکان حرکت و جابجایی آسان و سریعتر، اهدافی مانند افزایش راحتی وایمنی سرنشین های خودرو را نیز تامین نموده است. و انجام آچارکشی و سرویس های دوره ای خودرو بر کیفیت رانندگی و آسایش سرنشینان آن تاثیر می گذارد.

فی الواقع نگهداری تمیز و مناسب خودرو حتی برای افرادی که قصد خرید خودروی جدید دارند نیز بسیار مهم است زیرا می توانند خودروی خود را با حداقل افت قیمت بفروشند. بنابراین نگهداری مناسب خودرو، سرویس های دوره ای و آچارکشی برای هر فردی که خودروی شخصی دارد از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

استاندارد سازی قطعات خودرو اولین بار در سال 1902 انجام شده است که سبب شده قطعات مورد استفاده در بخش های مختلف خودرو از استانداردهایی جهت تامین میزان قدرت، استحکام، سرعت و… پیروی نمایند. در سال 1912 برای اولین بار در خودرو های استارت و لامپ الکتریکی استفاده گردید. در سال 1925 برای اولین بار بدنه های خودرو ، رنگ گردید و تنوع و سلیقه های مختلف در طراحی خودرو اعمال گردید.

در سال 1964 برای اولین بار سیستم تهویه مطبوع در خودرو ها اعمال گردید.

ساخت فرمان تلسکوپی قابل تنظیم از دیگر نوآوری ها در روند ساخت خودرو بود که در سال 1965 برای اولین برا از آن رونمایی شد.

سیستم های گوناگون خودرو و انواع آن

هر خودرو از ترکیب سیستم های مختلفی ساخته شده است که کارایی و هدف خاصی را دنبال می نمایند. در زیر لیست کاملی از انواع سیستم های خودرو برای شما آورده ایم:

  • سیستم انتقال قدرت
  • شاسی خودرو
  • سیستم تعلیق
  • سیستم الکتریکی و الکترونیکی
  • سیستم فرمان خودرو
  • بدنه خودرو
  • سیستم مولد قدرت
  • سیستم ایمنی
  • سیستم ترمز

 

هر ساله خودرو هایی که به بازار عرضه می گردند کارایی و قابلیت های بیشتری داشته و علاوه بر شاخصه حرکت مناسب و روان ، ویژگی هایی مانند ایمنی، پایداری، راحتی، کاهش آلایندگی ، کاهش مصرف سوخت ( دارا بودن قابلیت مصرف سوخت سالم تر) توان بالاتر و حتی زیبایی ظاهری نیز باید داشته باشند. و خودرو سازان برای بهبود این ویژگی ها هر چند سال یک بار مدل های جدید تر و بهینه تری به بازار عرضه می کنند.

کدام تعمیرگاه را انتخاب کنیم؟

 

صرفنظر ای از اینکه شما نیاز به یک تعمیرکار ماهر و توانا جهت بازرسی، عیب یابی و سرویس خودرو خود دارید، برای محک زدن تعمیرگاهی که بار اول به آن قدم می گذارید معیارهای خاصی نیز از نظر فضا، امکانات، نیروی انسانی، ایمنی و بهداشت دارد که شناخت آن می تواند جهت انتخاب تعمیرگاه مناسب اهمیت زیادی داشته باشد.

یکی از معیارهایی که هنگام انتخاب تعمیرگاه برای خودروی خود باید مد نظر داشته باشید، تجهیزات مورد استفاده و روش انجام کار ها می باشد. در یک کارگاه ایمن و مناسب، تجهیزات کارگاهی مناسب و با کیفیت استفاده می شود این کار هم از آسیب های جسمی حین کار و هم از آسیب زدن به خودروی شما پیشگیری می نماید. تجهیزات مدرن به حدی مهم است که بعضی از عیوب خودرو را بدون آن ها نمی توان تشخیص و رفع نمود.

ابزار مناسب بر روی کاهش زمان، هزینه و کاهش آسیب فردی و کارگاهی تاثیر می گذارد، هرچند هزینه اولیه تهیه ابزارها بالاتر می باشد اما کیفیت خدمات و شرایط بهتر کارگاه ارزش آن را خواهد داشت.

ابزارهای نامناسب هنگام کار می تواند باعث صدماتی به قطعه موردتعمیر، ابزار و تعمیرکار را به دنبال داشته باشد که خود به معنای ضررها و خسارات حین کار می باشد.

برخی از ابزارهای عمومی مکانیکی عبارتند از:

انبر قفلی – چکش پلاستیکی و فلزی – جعبه بکس – پیچ گوشتی – آچار تخت – آچار رینگی – آچار یک سر تخت یک سر رینگی – آچر بکس فرم / آلن / دو سو / چارسو / شش پر – انبر ها – پیچ گوشتی – آچار فرانسه – سوهان – چکش

 

در آچارکشی خودرو توجه به گشتاور مجاز پیچ ها و مهره ها بسیار اهمیت دارد و برای سفت کردن این اتصالات در اندازه ی گشتاور سفارش شده، از آچاری به نام تورک متر استفاده کرد که می توانیم به کمک آن اندازه های مختلف گشتاور مورد نیاز را تنظیم کنیم.

 

بخش های مختلف تعمیرگاه خودرو (مکانیکی)

 

هر تعمیرگاه از بخش های مختلفی تشکیل شده است که وظایف خاصی را دنبال می کنند. از جمله بخش پذیرش ، نمایشگاه، تعمیرگاه، فروشگاه قطعات (انبار قطعات)  و…

 

انواع تعمیرگاه های خودرو

 

تعمیرگاه های شخصی

 

این نوع تعمیرگاه ها ابعاد و محدوده خدمات محدود تری داشته و سرویس های ساده یا تعمیرات تخصصی براساس مهارت خود ارائه می دهند.

 

عاملیت مجاز

 

این نوع تعمیرگاه ها خدمات گسترده تری شامل سرویس های ساده، تعمیرات اساسی، تعمیرات تخصصی برای محصولات یک شرکت خاص سازنده خودرو ارائه می دهند.

 

نمایندگی های مجاز

 

نمایندگی های مجاز هم اصولا خدمات خود شامل سرویسهای اولیه، تعمیرات اساسی ، تعمیرات تخصصی، فروش قطعات اصلی  و فروش خودرو را برای فقط محصولات خاص از یک یا چند شرکت سازنده خودرو محدود ارائه می دهند.

نمایندگی های مجاز باید امتیاز خود را از شرکت سازنده خودرو طرف قرارداد دریافت نمایند که به همین دلیل نیاز به دارا بودن شرایط و استاندارد های خاصی نیز می باشند.

 

اما مساله مهم این است که هنگامی که به یک تعمیرگاه مراجعه می نمایید، مسائل ایمنی و زیست محیطی در آن ها رعایت شده باشد، به نحوه تعمیر نوع خودروی شما و سیستم خاصی که نیاز به تعمیر دارد تسلط کافی داشته باشند و در صورت لزوم از سوی شرکت سازنده یا وارد کننده نیز معرفی شده باشند.

*************************************************************

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + بیست =

فروشگاه لوازم یدکی ترودو

تامین کننده معتبر قطعات اصلی انواع خودروهای وارداتی 

پیمایش به بالا