وظیفه کلاچ در خودرو

ثبت سفارش

09191426734

09128131848

وظیفه کلاچ در خودرو

در این مطلب می خواهیم شما عزیزان را با وظیفه کلاچ در خودرو آشنا کنیم و اطلاعاتی را در این رابطه به شما عزیزان بدهیم، با ما همراه باشید. کلاچ قطعه رابط موتور و گیربکس است، این قطعه امکان برقراری اتصال بین موتور و گیربکس و قطع این اتصال را در مواقع مختلف ایجاد می‌ کند، کاربرد کلاچ درمواقع تعویض دنده یا متوقف کردن خودرو است آن هم برای اینکه موتور خاموش نشود. کلاچ وسیله‌ ای است که به کمک آن راننده هر زمان که بخواهد می‌ تواند اتصال موتور را از جعبه ‌دنده جدا نماید، بدین معنی که موتور روشن باشد بدون اینکه چرخ دنده ‌ها در جعبه ‌دنده بچرخند و خودرو حرکت نماید، دستگاه کلاچ به وسیله پدال کلاچ که زیر پای چپ راننده قرار گرفته بکار می‌ افتد، برای بکار انداختن کلاچ، راننده می‌ بایست با پای چپ پدال کلاچ را تا انتها فشار بدهد. کلاچ وسیله ای مکانیکی است که برای انتقال نیرو از آن استفاده می شود. این انتقال نیرو در حالت درگیر، از یک قسمت (مولد نیرو) به قسمتی دیگر (دستگاه انتقال نیرو) انجام می شود، اما کلاچ همیشه درگیر نیست و می تواند آزاد باشد.

سپر چیست و چه کاربردی در خودرو دارد

سه وظیفه اصلی کلاچ در خودرو

  • تعویض دنده

وقتی کلاج را تا انتها می گیریم دریچه همه دنده ها باز شده و ما می توانیم دسته دنده را درون هر دنده ای که می خواهیم قرار دهیم

  • وصل کردن و برقراری انتقال نیرو از موتور به چرخ جهت حرکت دادن اتومبیل

زمانی که اتومبیل را درون دنده قرار می دهیم و می‌خواهیم کلاج را بالا بیاوریم و در اصل داریم  نیروی تولید شده توسط گاز و موتور را بوسیله گیربکس به چرخ ها منتقل می کنیم اگر این انتقال به صورت ناگهانی و سریع انجام شود باعث ایجاد شوک به چرخها شده و موجب پرت شدن اتومبیل به جلو می شود.

  • خلاص کردن یا قطع کردن ارتباط موتور با چرخ

وقتی کلاج را تا انتها می گیریم ارتباط بین چرخ و موتور قطع می شود یعنی صفحه کلاج از دیسک جدا می شود و به صورت موقت دنده خلاص می شود.

قطع کردن نیرو به چه علت لازم است

  • گشتاور حاصل از پیستون یک موتور جرقه ای در سرعت خیلی کم صفر بوده و با زیاد شدن سرعت موتور زیاد می شود تا به حد متوسطی می رسد بنابراین برای وارد کردن گشتاور کافی به قسمت های به حرکت دراورنده خودرو (چرخ ها) در لحظه شروع به حرکت لازم است موتور قبل از انتقال نیروی خود به قسمت مورد استفاده قرار دهنده نیرو با سرعت کم و بدون بار حرکت کند.
  • در هنگام راه اندازی موتور بهتر است که گشتاور اینرسی قسمت های دوار را که راه انداز را به در می اورد به حداقل رساند این عمل با قطع کردن قسمت های مورد استفاده قرار دهنده نیرو از میل لنگ به وسیله کلاچ عملی می شود.
  • تعویض دنده ها تقریبا برای یک راننده در هنگام ارتباط موتور با دستگاه انتقال نیرو و غیره ممکن است کلاچ باعث قطع شدن انتقال نیرو از موتور به قسمت های حرکت کننده شده و در نتیجه عوض کردن دنده آسان می شود.

فروشگاه آنلاین لوازم یدکی ترودو که در زمینه فروش لوازم یدکی خودرو فعالیت دارد، یکی از معتبر ترین فروشگاه های عرضه کننده لوازم یدکی اصل و با کیفیت برای انواع خودرو ها می باشد. شما عزیزان می توانید لوازم یدکی مورد نیاز خودروتان را با بالاترین کیفیت و با مناسب ترین قیمت از فروشگاه ترودو خریداری کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =

فروشگاه لوازم یدکی ترودو

تامین کننده معتبر قطعات اصلی انواع خودروهای وارداتی 

پیمایش به بالا