واتر پمپ و وظایف آن در خودرو

ثبت سفارش

09191426734

09128131848

واتر پمپ و وظایف آن در خودرو

در بیشتر مواقع قطعات کوچک در یک موتور خودرو نادیده گرفته می شود، اما این قطعات اغلب از مهمترین اجزا هستند تا همه چیز به درستی اجرا شود و در مسیر خود قرار گیرد. یکی از این قطعات کوچک اما مهم و کاربردی واتر پمپ نام دارد، در واقع می توان گفت یکی از مهمترین قطعات موتور و پیشرانه خودرو واترپمپ می باشد و همانطور که از اسمش پیداست وظایفش مربوط به پمپاژ آب می باشد. این واتر پمپ است که باعث می‌شود، خودرو در روزهای سرد زمستان یا لحظات گرم تابستان همچنان به کارش ادامه بدهد.

پیشرانه خودرو بدون جریان دائمی آب در موتور عملا مدت زیادی نمی ‌تواند به کار خود ادامه دهد. جریان محلول آب و ضد یخ در موتور خودرو مانع از جوش آوردن پیشرانه می ‌شود. این جریان توسط قطعه ای به نام واتر پمپ خودرو ایجاد می ‌گردد. واتر پمپ با به حرکت درآوردن آب در اطراف موتور و سیلندرها آن ها را خنک می ‌کند و سپس آب داغ را به رادیاتور باز می‌ گرداند تا دمای آن در اثر برخورد با جریان هوا کاهش یابد. واتر پمپ قطعه ای با عملکردی ساده است که نقشی حیاتی در خودرو شما ایفا می ‌کند، محل قرارگیری این قطعه بر روی سیلندر و کنار تسمه تایم است. جریان آب در واترپمپ خودرو توسط پره هایی داخلی که با نیروی مکانیکی کار می ‌کنند، ایجاد می ‌شود. این مایع خنک کننده باید دمای ناشی از سوختن بنزین که حدود 2500 درجه سانتی گراد است را کنترل کرده و دمای موتور را تا حدود 90 درجه سانتی گراد پایین بیاورد، این قطعه توسط تسمه تایم به حرکت در می‌ آید.

نقش سیلندر در خودرو

وظیفه واتر پمپ در خودرو چیست

وظیفه واتر پمپ این است که آب، ضد یخ و ضد جوش را به بخش‌ های مختلف موتور خودرو برساند. مایعات نام‌ برده مجدداً از راه واتر پمپ به رادیاتور بازگردانده می ‌شوند. برای همین هم هست که این قطعه کمک می ‌کند تا خودرو در روزهای سرد دچار یخ‌ زدگی نشود و در روزهای گرم هم خنک بماند. زمانی که واتر پمپ به‌ درستی عمل کند، خودرو در دمایی مناسب و ثابت به کار خود ادامه خواهد داد. حال اگر خرابی واتر پمپ برای خودرویتان پیش بیاید، امکان آسیب ‌دیدن موتور هم بالا می‌ رود. پس باید همیشه هوای واتر پمپ را داشته باشید.

دلایل خرابی واتر پمپ

خرابی واتر پمپ در درجه نخست روی واشر سرسیلندر اثر می ‌گذارد. گرم‌ ترین قسمت پیشرانه خودرو نزدیک به واشر سرسیلندر است. خودروهایی که تجربه سوزاندن این قطعه یعنی واشر سرسیلند را دارند در هنگام فروش با افت قیمت قابل ‌توجهی رو به ‌رو می ‌شوند. پس به اهمیت واتر پمپ سالم دقت کنید و نگذارید که خرابی آن باعث تخریب قطعات دیگر و کاهش ارزش خودرویتان شود. از جمله دلایلی که باعث می ‌شود، این قطعه در خودرو تخریب شود، باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • یخ ‌زدگی آب درون موتور
  • زنگ ‌زدگی پره‌ های داخلی واتر پمپ
  • وجود خوردگی در دنده و قسمت‌ های دیگر
  • نبود ضدیخ در سیستم خنک‌کننده خودرو

دقت کنید که در میان این دلایلِ خرابی واتر پمپ، یخ‌ زدگی آب درون موتور باعث شکستن واتر پمپ می ‌شود. درباره علت دیگر که نبود ضدیخ در سیستم هست هم نیاز به یک توضیح وجود دارد: حتی اگر ضدیخ درون خودرو موجود باشد اما جنس و کیفیت آن مرغوب ارزیابی نشود، باز هم امکان تخریب واتر پمپ خواهد بود.

فروشگاه آنلاین لوازم یدکی ترودو

ترودو یکی از معتبر ترین و بهترین فروشگاه های عرضه کننده لوازم یدکی اصل و اورجینال به صورت آنلاین می باشد. یکی از مهم ترین اهداف فروشگاه ترودو فروش لوازم یدکی ماشین با کیفیت و اورجینال با مناسب ترین قیمت به مشتریان می باشد تا اطمینان خاطر و همینطور رفاه و امنیت مشتریانش را فراهم کند. شما می توانید برای خرید لوازم یدکی موردنیاز خود به راحتی به وب سایت فروشگاه آنلاین لوازم یدکی ترود مراجعه کنید و با وارد کردن مدل خودرو، نام محصول در قسمت جست و جو محصولات، محصول مورد نظر خود را پیدا و خریداری کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + دو =

فروشگاه لوازم یدکی ترودو

تامین کننده معتبر قطعات اصلی انواع خودروهای وارداتی 

پیمایش به بالا