تسمه تایم چیست

ثبت سفارش

09191426734

09128131848

تسمه تایم چیست

تسمه تایم یک قطعه بسیار حیاتی در موتور است که داشتن آگاهی نسبت به عملکرد آن بسیار ضروری می باشد؛ زیرا تسمه تایم یکی از قطعات بسیار مهم در سیستم احتراق است و همانطور که می دانیم سیستم احتراق از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا عامل اصلی حرکت ماشین، انرژی ناشی از سوختن بنزین در محفظه احتراق می باشد. تسمه تایم یک تسمه  پلاستیکی است که در حقیقت رابط میان میل‌ لنگ و میل‌ سوپاپ محسوب می‌ شود، در واقع تسمه تایم خودرو که با نام تسمه تایمینگ نیز شناخته می‌ شود نقش هماهنگ‌ کننده در بین میل لنگ خودرو و میل سوپاپ را دارد و این دو را به یکدیگر متصل می‌ کند، همچنین این قطعه در پیشرانه احتراق داخلی قرار دارد، که وظیفه زمان‌ بندی و هم‌ زمان‌ سازی حرکت میل‌ لنگ و میل‌  بادامک را برای باز و بسته کردن سوپاپ‌ ها برعهده دارد. در واقع تسمه تایمینگ   (تسمه تایم) قسمتی از موتور احتراق داخلی است که زمان‌ بندی سوپاپ های موتور را کنترل می‌ کند.

بیشتر بخوانید:چراغ مه شکن در خودرو

وظیفه تسمه تایم چیست

به طور کلی سرعت گردش میل سوپاپ به میزان نصف سرعت گردش میل لنگ است و وظیفه تسمه تایم در این موقعیت، تنظیم زمان صحیح باز و بسته شدن سوپاپ‌ ها در موقعیت مناسب برای پیستون‌ ها می باشد. البته در بعضی از موتور ها برای این کار به جای تسمه از زنجیر تایم استفاده می‌شود؛ که زنجیر تایم به خاطر جنس فلزی خود از آسیب‌ هایی که احتمال رویت آن‌ ها در تسمه تایم وجود دارد در امان هست و می‌ توان گفت عمر تعویض به اندازه عمر خود پیشرانه است و نیازی به تعویض آن وجود ندارد. بسیاری از پیشرانه‌ های پیشرفته خودرو های تولیدی از تسمه تایم برای همگام‌سازی میل ‌لنگ و میل ‌بادامک استفاده می‌ کنند. همچنین استفاده از تسمه یا زنجیر تایمینگ به‌جای سیستم محرک دنده‌ ای، به طراحان پیشرانه کمک می‌ کند میل‌ بادامک را دورتر از میل‌ لنگ قرار دهند و در پیشرانه‌ های دارای چند میل‌ بادامک، یک تسمه یا زنجیر تایمینگ امکان قرار گیری میل‌ بادامک را در فاصله بیشتر فراهم می‌ کند.

چرخه سیستم احتراق دارای چهار مرحله‌ می باشد:

  • در مرحله اول “مکش” پیستون در داخل سیلندر به پایین می‌ رود و سوپاپ هوا باز می‌ شود و مکش ایجاد شده به وسیله حرکت رو به پایین سیلندر باعث مکش مخلوط سوخت و هوا به داخل سیلندر می‌ شود
  • سپس در مرحله دوم “تراکم” پیستون  داخل سیلندر بالا می‌ رود و سوپاپ هوا بسته و مخلوط سوخت و هوا به کمپرس تبدیل می‌ شود.
  • ذر مرحله سوم “توان” شمع جرقه می‌ زند و مخلوط سوخت و هوا منفجر می‌ شود. پیستون به سمت پایین رانده و همزمان سوپاپ دود باز می‌ شود.
  • در مرحله آخر “تخلیه” صورت می گیرد به این صورت که پیستون به سمت بالا می‌آید و دود از محل سوپاپ دود خارج می‌شود.

در مر حله چهارم  زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ هوا و سوپاپ دود به وسیله تسمه تایم صورت می‌ گیرد. در واقع حرکت میل‌ لنگ توسط تسمه تایم به میل بادامک انتقال می‌ یابد و میل سوپاپ هم سوپاپ‌ ها را بالا و پایین می‌ کند.

فروشگاه آنلاین لوازم یدکی ترودو

فروشگاه لوازم یدکی ترودو که در زمینه فروش لوازم یدکی ماشین فعالیت دارد، یکی از معتبر ترین فروشگاه های عرضه کننده لوازم یدکی اصل و با کیفیت برای انواع خودرو ها به صورت آنلاین می باشد. شما عزیزان می توانید لوازم یدکی مورد نیاز خودروتان را با بالاترین کیفیت و با مناسب ترین قیمت از فروشگاه ترودو خریداری کنید. فروشگاه آنلاین لوازم یدکی ترودو امکان خرید لوازم یدکی انواع خودروها را با ضمانت کیفیت و ضمانت اصالت گارانتی برای مشتریانش فراهم کرده است. برای خرید لوازم یدکی از فروشگاه آنلاین ترودو کافی است به وب سایت ترودو مراجعه کنید، سپس با وارد کردن مدل خودرو و نام محصول در قسمت جستجو، محصول مورد نظر خود را خریداری کنید. ما با عرضه لوازم یدکی اصل و با کیفیت باعث افزایش عمر خودرو شما می شویم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − یک =

فروشگاه لوازم یدکی ترودو

تامین کننده معتبر قطعات اصلی انواع خودروهای وارداتی 

پیمایش به بالا